

De Stichting Prehistorisch Kamp Apeldoorn is een ideële stichting die het Hapsdorp, in het park Berg en Bosch te Apeldoorn, exploiteert. Hiertoe heeft de stichting twee medewerkers in vaste dienst die aangesteld zijn als projectleiders. Deze weten zich ondersteund door een groot aantal vrijwilligers (40 tal). Deze zijn actief bij het onderhouden van de gebouwen, terrein en het uitvoeren van activiteiten met de kinderen.
Doelstelling:
Haps is een natuureducatief project waarbij de geschiedenis als ingang wordt gebruikt. Hoe leefden de mensen vroeger en waarom leefden ze zo? Kinderen maken in een paar dagen tijd kennis met de economie van lang geleden: je bent afhankelijk van de natuur en wat het land je oplevert. Je kunt niets verspillen, want op is inderdaad heel erg op: je kon in de ijzertijd niet even naar de winkel gaan om wat eten te kopen. Je moest het allemaal zelf, of tenminste met je familie en dorpsgenoten doen.
In die paar dagen dat de kinderen in de prehistorie leven maken ze kennis met die elementaire manier van leven: het land bewerken, vee hoeden, houtbewerken, spinnen en weven en natuurlijk eten maken.
Hoe primitiever de cultuur hoe dichter bij de natuur!
Per jaar maken ongeveer 50 schoolgroepen gebruik van het project, waarbij zij 3 dagen in het dorp verblijven. De exploitatiekosten zijn gedekt door de bijdrage van de kinderen. Voor bijzondere projecten wordt veelal naar financiering door derden gezocht. Zoals daar o.a. zijn geweest, bouw en inrichting smederij en de bouw van een broodhut.
Lopend project is duurzame en betrouwbare energie voorziening.
Bestuur:
Voorzitter Secretaris Penningmeester Bestuurslid Bestuurslid Bestuurslid
|
Arjin Jans Piet Geurts Wim Waardhuizen Marcel van Gessel Margreet Huizer Ellis de Vries
|
Beloningsbeleid:
De bestuursfuncties zijn onbezoldigd.
Fiscaalnummer stichting:
0091.38.675
Bankrekening:
NL60 RABO 01410801 40 EUR
Begroting 2018: |
||||
Inkomsten |
||||
schoolprojecten |
€ 103.000 |
|||
weekendverhuur |
€ 20.400 |
|||
overige |
€ 1.550 |
|||
totaal opbrengst |
€ 124.950 |
|||
Uitgaven |
||||
personeelskosten |
€ 71.900 |
|||
verzekeringen |
€ 2.500 |
|||
voeding |
€ 13.600 |
|||
huur / pacht |
€ 7.950 |
|||
diversen |
€ 8.000 |
|||
dieren |
€ 2.500 |
|||
onderhoud |
€ 5.000 |
|||
autokosten |
€ 3.800 |
|||
overige |
€ 1.200 |
|||
reserveringen |
€ 2.500 |
|||
afschrijving |
€ 4.600 |
|||
totaal kosten |
€ 123.550 |
|||
bedrijfsresultaat |
€ 1.400 |
|||
rentebaten |
€ 450 |
|||
rentelasten |
€ 240 |
€ 210 |
||
financieel resultaat |
€ 1.610 |